Het verschil maken in de jeugdzorg?

Organiseer live feedback. Kies voor een spiegelbijeenkomst.

Elke dag maken jeugdzorgprofessionals het verschil in het leven van meer dan 400.000 jongeren. Met enorme inzet en betrokkenheid vormen zij een onmisbaar onderdeel in de behandeling van deze kinderen. Een behandeling die een grote invloed kan hebben op hun verdere levensloop. Veel professionals in de jeugdzorg zien zichzelf dan ook als een belangrijk instrument.

Meer waarde met live feedback

De spiegelbijeenkomst

Om het vakmanschap van deze betrokken jeugdzorgprofessionals te verbeteren is het noodzakelijk dat zij inzicht krijgen in hun eigen kwaliteiten en in die van hun team: ongefilterd en rechtstreeks uit het hart van de cliënt. Live feedback dus!

Live feedback is een effectieve manier om in korte tijd meer waarde toe te voegen aan de jeugdzorg. Natuurlijk voor de cliënt. Maar zeker ook voor de individuele medewerkers, hun team en de organisatie waar ze voor werken. Een bewezen methode om live feedback op te halen is de spiegelbijeenkomst.

Wat is een spiegelbijeenkomst?

Een spiegelbijeenkomst is een effectieve methode voor het ophalen van feedback. En geschikt voor jeugdzorginstellingen die de kwaliteit van hun zorg en tevredenheid van hun medewerkers willen verbeteren.

Meer over de spiegelbijeenkomst

Het effect van een spiegelbijeenkomst voor:

De jeugd

Een direct effect van een spiegelbijeenkomst voor ouders en jongeren is een betere kwaliteit van zorg. Met de uitkomsten kan het gehele zorgproces (van intake tot nazorg) klantgerichter worden georganiseerd.

Ouders en jongeren vinden het heel fijn dat zij tijdens een spiegelbijeenkomst hun verhaal kunnen delen met de toehoorders. Een deelnemer: “Dat er zoveel mensen aanwezig zijn om naar mijn ervaringen te luisteren, daardoor voel ik me echt gehoord!”

De jeugdzorgprofessional

Na onze spiegelbijeenkomst kijken jeugdzorgprofessionals weer met een frisse blik naar hun eigen vak. Ze krijgen in anderhalf uur écht inzicht in hun eigen vakmanschap en in dat van hun team. Hierdoor groeit de waardering voor hun eigen handelen.

Tijdens de spiegelbijeenkomst horen ze namelijk hoe hun inspanning door de cliënt is ervaren. Op een later moment gaan ze hierover met elkaar in gesprek. En vaak kunnen ze de volgende dag al met de uitkomsten aan de slag.

De jeugdzorginstelling

Jeugdzorginstellingen die zowel de cliënt als de medewerker centraal willen zetten kunnen niet om spiegelbijeenkomsten heen. Van individuele deelnemers en teams horen wij  dat de de live feedback vaak echt iets met hen doet. Positieve feedback maakt trots. “Het is bijzonder om van cliënten te horen wat onze kwaliteiten als team zijn en om te weten dat we op de goede weg zijn” is iets wat we regelmatig te horen krijgen.

Negatieve feedback inspireert en motiveert om zaken écht te verbeteren. “Er werden concrete en herkenbare verbeterpunten genoemd.” Deze positieve energie werkt aanstekelijk en sijpelt meer dan eens door in andere afdelingen en teams van de organisatie.

Blijf op de hoogte

Meld u aan voor de Xpress nieuwsbrief.

Ontvang onze gratis nieuwsbrief met hierin het laatste nieuws over spiegelbijeenkomsten, onze trainingen en ontwikkelingen in ons vakgebied.

Ontvang de Xpress nieuwsbrief

3 redenen om voor de Xpeditie te kiezen

Met De Xpeditie haal je eruit wat erin zit. Dit kunnen we je beloven dankzij:

  • Onze ruime praktijkervaring. Sinds 2015 zijn wij dagelijks met deze methode bezig en inmiddels ondersteunen wij 30 organisaties structureel bij het ophalen en toepassen van live feedback. Dit maakt ons marktleider. Wij hebben de methodiek dan ook zo goed in de vingers dat we inmiddels 50 trainers hebben opgeleid.
  • Onze gedrevenheid. Wij geloven in deze methodiek en zien dat de spiegelbijeenkomst – juist in deze tijd van snel en vluchtig contact – dé manier is om de behoeften van klanten écht te leren kennen, je dienstverlening te verbeteren en medewerkers aan je te binden.
  • Onze nieuwsgierigheid. We zoeken voortdurend naar nieuwe werkvormen en wetenschappelijke verantwoording van de spiegelbijeenkomst. Een recent voorbeeld hiervan is het gebruik van de spiegelbijeenkomst voor reflectie van zorgprofessionals in overleg met o.a. Het Nederlands Jeugdinstituut (NJi)

Plus, de Xpeditie is geaccrediteerd:

Als enige aanbieder in Nederland zijn zowel onze spiegelbijeenkomsten als onze trainingen geaccrediteerd door het Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). Jeugdzorgprofessionals krijgen 8 punten voor het bijwonen aan een spiegelbijeenkomst. Volgen zij de training tot gespreksleider spiegelbijeenkomst dan krijgen ze 16 punten.

Ben je SKJ-geregistreerde jeugdhulpprofessional en moet je herregistreren tussen 1 maart en 31 december 2020? Dan krijg je vanwege de situatie rondom Corona zes maanden uitstel. Lees meer >>

Meer weten?

Wij werken o.a. met en voor:

Hoe ervaren deelnemers onze spiegelbijeenkomsten?

De ervaringen van onze klanten spreken voor zich!

Ook ervaren?
SpiegelbijeenkomstComplexe Scheidingen
“Wat ik goed vond aan de spiegelbijeenkomst was de open sfeer. Iedereen is aan bod gekomen. Het zijn de echte verhalen, de eerlijke ervaringen.”

SpiegelbijeenkomstOuders over Jeugd-GGZ
“De bijeenkomst zorgt voor bewustwording van de trajecten waarin ouders en kinderen zitten.”
SpiegelbijeenkomstMet pleegouders
“Ik heb nog meer respect voor de inzet en betrokkenheid van pleegouders gekregen.”

Maak het verschil met ons

Benieuwd hoe wij met onze spiegelbijeenkomsten het verschil kunnen maken in jouw jeugdzorginstelling? Neem contact met ons op.

Spiegelbijeenkomst organiseren?

Wij zijn gespecialiseerd in het ophalen van authentieke feedback bij cliënten, inwoners of klanten. Dat doen wij met onze geaccrediteerde spiegelbijeenkomsten waarbij medewerkers, teams en organisaties in korte tijd en op unieke wijze inzicht krijgen in hun kwaliteiten en vakmanschap.
Meer informatie

Gespreksleider Spiegelbijeenkomst worden?

Wij hebben meer dan 50 gespreksleiders opgeleid. Zij hebben onze geaccrediteerde tweedaagse training gevolgd. Tijdens praktijkdagen kunnen cursisten hun vaardigheden aanscherpen die horen bij de rol van een gespreksleider. Die doen we aan de hand van lastige praktijksituaties die door de deelnemers zelf worden aangedragen.
Vertel mij meer

Online kennismaking!

Wij raken niet snel uitgepraat over de voordelen van live feedback, vormen van cliënt- of burgerparticipatie. Maar… een goed gesprek begint – net als een spiegelbijeenkomst – met goed luisteren. Als jij ons vertelt wat jij met jouw organisatie en medewerkers wilt bereiken, dan laten wij jou de mogelijkheden zien.
Neem contact op

Experts in het ophalen en benutten van kwalitatieve cliëntfeedback in het sociaal domein

V.O.F. De Xpeditie info@deXpeditie.nl

Annemiek Nieuwstraten: +31 627 898 458 Loes ter Horst: +31 628 552 342

KvK: 62899082