Leefwereldonderzoek

Verdiepend inzicht in waar inwoners écht behoefte aan hebben

Steeds meer gemeenten gaan in gesprek met hun inwoners. Twee vragen staan vaak centraal: Wat zijn uw ervaringen met de gemeente? Waar heeft u behoefte aan?

In gesprek gaan met mensen over de toekomst blijkt echter lastig.

Hoe praat je met elkaar over ‘dat wat er nog niet is?’ En hoe ga je als gemeente het gesprek aan over gevoelige onderwerpen als stigma of schulden? Een leefwereldonderzoek kan het antwoord bieden. Het gaat hierin om terugkijken én vooruitkijken!

Wat is het doel van een leefwereldonderzoek?

Een leefwereldonderzoek haalt verborgen behoeften van inwoners naar boven. Dit zijn zogenaamde ‘latente behoeften’. Dit zijn behoeften die mensen hebben, maar waar zij zich niet bewust van zijn of die moeilijk onder woorden te brengen zijn via vragen. Daarom ga je met een leefwereldonderzoek niet voor een vragenlijst of interview, maar voor een creatieve sessie met inwoners.

Hoe werkt een leefwereldonderzoek?

In een creatieve sessie gaan acht á tien inwoners aan de slag onder leiding van De Xpeditie. Via materialen en beelden worden halen we de ‘latente behoeften’ naar boven. Bewoners beschrijven hun wensen en ervaringen op briefjes of wordt gevraagd passende afbeeldingen te kiezen bij een beleving. Een creatieve sessie is dus een effectieve en leuke manier om feedback op te halen.

Wanneer kies je voor een leefwereldonderzoek?

1) Om onderwerpen te behandelen waar je al een lange tijd mee te maken hebt

2) Als het gaat om complexe ervaringen waarbij je informatie nodig hebt over hoe inwoners leven

3) In het geval van stigma / wanneer beslotenheid van de groep van belang is

4) Bij onderwerpen waarin een gesprek niet passend / te kort is

Voorbeelden:

  • Als het gaat om leefbaarheid in de wijk
  • Als het over schulden gaat
  • Als je spreekt met inwoners die in de bijstand zitten
  • Als je met vrijwilligers te maken hebt

In een leefwereldonderzoek gaat het niet alleen om terugblikken op ervaringen, maar ook om het verbeelden van toekomstige situaties.

De resultaten van een leefwereldonderzoek:

  • Inzicht in de dieperliggende behoeften van inwoners.
  • Inspiratie voor nieuwe invalshoeken. Een beter idee van welke oplossingen echt aansluiten bij de behoeften van inwoners.

Leefwereldonderzoek in traject

  • In een mindmapsessie brengen we met de gemeente in kaart welke kennis van de doelgroep al aanwezig is.
  • Tijdens de creatieve sessie met inwoners wordt hun input verzameld.
  • In de analysesessie kijken we samen naar de resultaten: wat vertellen inwoners en wat betekent dit voor de gemeente?

Meer informatie?

Bent u benieuwd geworden naar deze methode? Laat hieronder uw gegevens achter en we nemen contact met u op. U kunt ons natuurlijk ook bellen of mailen. Wij vinden het leuk u meer te vertellen over leefwereldonderzoek en om samen te onderzoeken of deze methode iets is voor uw organisatie!

    Experts in het ophalen en benutten van
    kwalitatieve cliëntfeedback in het sociaal domein

    De Xpeditie
    annemiek@deXpeditie.nl

    Annemiek Nieuwstraten: +31 627 898 458

    KvK: 92715990