Spiegelbijeenkomst

Een effectieve en inspirerende methode voor het ophalen van feedback

Tijdens een spiegelbijeenkomst leren professionals van de ervaringen van hun patiënten/cliënten/inwoners/leerlingen. Twee vragen staan centraal: wat gaat goed en wat kan beter?

Keer op keer blijkt deze methode zeer indrukwekkend, motiverend en effectief. Dat komt omdat de professionals de ervaringen uit eerste hand horen én omdat ze al hun aandacht kunnen richten op het luisteren.

spiegelbijeenkomsten

Wat is een spiegelbijeenkomst?

  • Acht á tien cliënten vertellen onder begeleiding van een onafhankelijke gespreksleider over hun ervaringen met de zorg/behandeling/begeleiding.
  • Om de kring van deze cliënten zit een (onbeperkt) aantal professionals voor wie de informatie van belang is. Zij mogen niet reageren op hetgeen er wordt gezegd en kunnen daarom al hun aandacht richten op het luisteren.

Een spiegelbijeenkomst is onderdeel van een traject:

  • In een voorgesprek verkent de gespreksleider welke vragen de organisatie heeft voor de cliënten. Zo worden professionals persoonlijk betrokken.
  • Na de spiegelbijeenkomst vindt een sessie plaats waarin wordt bekeken met welke feedback met aan de slag wil.

De resultaten van een spiegelbijeenkomst:

  • Inzicht in blinde vlekken, de sterke en zwakke punten van de organisatie/afdeling en een aantal concrete verbeterpunten.
  • Professionals die gemotiveerd zijn om zichzelf en de organisatie verder te verbeteren.
  • Cliënten die zich gehoord voelen door de aandacht van de toehoorders.

Meer informatie?

Bent u benieuwd geworden naar deze methode? Laat hieronder uw gegevens achter en we nemen contact met u op. U kunt ons natuurlijk ook bellen of mailen. Wij vinden het leuk u meer te vertellen over spiegelbijeenkomsten en om samen te onderzoeken of deze methode iets is voor uw organisatie!

“Wat ik goed vond aan de spiegelbijeenkomst was de open sfeer. Iedereen is aan bod gekomen. Het zijn de echte verhalen, de eerlijke ervaringen.” (Spiegelbijeenkomst Complexe Scheidingen)

Jeugdconsulent, Gemeente in Regio Gooi en Vechtstreek

“Heel waardevol om van ervaringsdeskundigen te horen wat goed en slecht gaat. Dit zijn de kinderen en de ouders achter de dossiers.” (Spiegelbijeenkomst met ouders over gespecialiseerde jeugd-ggz, september 2017)

Beleidsadviseur, Gemeente Velsen

“Het andere perspectief. Een kijkje in hun belevingswereld”(Spiegelbijeenkomst Jeugd-ggz)

Beleidsadviseur, Gemeente

“De bijeenkomst zorgt voor bewustwording van de trajecten waarin ouders en kinderen zitten.” (Spiegelbijeenkomst met ouders over jeugd-ggz)

Beleidsadviseur, Gemeente

“De deelnemers hebben duidelijke ideeën. Goede aanknopingspunten om vanuit betrokkenheid hiermee aan de slag te gaan.” (Spiegelbijeenkomst Dagbesteding)

Gebiedsmanager, Welzijnsorganisatie

“Ik heb veel bevestiging gekregen. De spiegelbijeenkomst was een mooie aanvulling op het kwantitatieve deel van ons onderzoek.” (Spiegelbijeenkomst Wijkteam)

Beleidsmedewerker, Gemeente in IJmondregio

“Ik heb nog meer respect voor de inzet en betrokkenheid van pleegouders gekregen.” (Spiegelbijeenkomst met pleegouders)

Manager, Jeugd- en Gezinsbeschermers

“Mooie ervaringsverhalen. Verdiepend.” (Spiegelbijeenkomst met pleegouders)

Beleidsadviseur, Gemeente

“Bijzonder om te horen wat de deelnemers als kwaliteit van het sociale team ervaren. Er is rust om te luisteren en niet te oordelen. De positieve feedback is een duwtje in de rug en vergroot het zelfvertrouwen van het team.” (Spiegelbijeenkomst Sociaal Team)

Coördinator, Sociaal Team

“Mooie verdiepende aanvulling op het kwantitatieve onderzoek.” (Spiegelbijeenkomst Sociaal Wijkteam)

Beleidsmedewerker, Gemeente

Experts in het ophalen en benutten van
kwalitatieve cliëntfeedback in het sociaal domein

V.O.F. De Xpeditie
info@deXpeditie.nl

Annemiek Nieuwstraten: +31 627 898 458
Loes ter Horst: +31 628 552 342

KvK: 62899082