Een essentieel onderdeel van een spiegelbijeenkomst zijn de toehoorders. Zij luisteren naar de feedback van de deelnemers. Toehoorders wordt gevraagd zich open te stellen voor de positieve ervaringen, maar ook de kritische punten. Niet gek dus dat De Xpeditie vaak de vraag krijgt of dit voor toehoorders niet te spannend is…

Maar wat zeggen mensen die toehoorder geweest zijn hier eigenlijk zelf over? De Xpeditie vroeg drie mensen hoe zij het hebben ervaren om toehoorder te zijn bij een spiegelbijeenkomst. De toehoorders werken in de verpleeghuiszorg en jeugdhulp.

Peter: “Het was positief. Ook was het niet altijd even makkelijk, want ik was geneigd om te reageren. Maar het was wel eens een positieve discipline om je mond te moeten houden.”

De andere toehoorders bevestigen dit. Juist als je kritische geluiden hoort, is het fijn daarop geen weerwoord te hoeven hebben en geven. Zo zegt Angela: “Het is fijn om op niets anders te concentreren dan het luisteren, het gebrek aan mogelijkheid om terug te praten maakt dat je actiever luistert.”

Marloes noemt dat door het luisteren naar de feedback zij zich bewust blijft van de impact van het werk op het leven van cliënten. De indruk die dit maakt en het gevoel dat dit geeft blijft lang bij haar en helpt in de uitvoering van haar werk.

De suggestie wordt nog gedaan om de toehoorders vooraf de spiegelbijeenkomst de ‘leervragen’ te geven. Angela: “Om bij mezelf na te gaan: wat wordt hier gezegd?”

Het doel van een spiegelbijeenkomst is dat de organisatie en professionals leren van de feedback van cliënten. De Xpeditie blijft daarom de methode verder ontwikkelen, zodat het effect ervan zo groot mogelijk is. Heb je ideeën hiervoor? Neem contact met ons op, wij horen ze graag.