Over waarom het zo moeilijk is om te luisteren naar mensen die een andere mening hebben en wat dit betekent voor zorgprofessionals die bij hun cliënten om feedback moeten vragen.
In haar boek ‘Je luistert niet’ vertelt Kate Murphy wat er met ons gebeurt als we worden geconfronteerd met andere meningen. Kort gezegd komt het erop neer dat we het eng vinden om (werkelijk) te luisteren en nieuwsgierig te zijn naar andere meningen dan de onze. Het hoofdstuk waarin ze dit beschrijft heet: Luisteren naar tegenovergestelde meningen. Alsof je door een beer achterna wordt gezeten.
Neurowetenschappers van het Brain and Creativity Instititute (University of Southern California) deden onderzoek waaruit blijkt dat de hersenen van proefpersonen die worden geconfronteerd met tegengestelde denkbeelden reageren alsof ze door een beer achterna werden gezeten. Het deel van de hersenen van de proefpersonen dat tijdens dit onderzoek oplichtte is het deel dat ook actief is als we in paniek zijn, als we moeten kiezen tussen vechten, vluchten of bevriezen. Uiteraard is het in zo’n toestand onmogelijk om goed te kunnen luisteren.
Als het al zo moeilijk is om alleen te luisteren naar tegengestelde meningen, hoe moeilijk moet het dan zijn om daarover een open een geïnteresseerd gesprek te voeren? Toch is dat wat er regelmatig van (zorg)professionals wordt verwacht, namelijk dat zij cliënten bevragen naar hun ervaringen en meningen met de zorg. Van de professional wordt in zo’n situatie gevraagd om de pet van (betrokken) professional af te zetten en die van (onafhankelijk) onderzoeker op te zetten.
De Xpeditie vindt deze verwachting niet realistisch. Daarom zijn we zo enthousiast over de spiegelbijeenkomst. Bij deze methode voor het ophalen van feedback stelt tijdens een onafhankelijke -en niet bij de zorg betrokken- gespreksleider de vragen. Zo kan er een open en geïnteresseerd gesprek plaatsvinden over de ervaringen van cliënten met de zorg. De zorgprofessionals hoeven dan ‘alleen nog maar’ te luisteren. En volgens Murpy is dat dus al lastig genoeg!