…er iets veranderd is in het beleid of de manier van werken.
Een spiegelbijeenkomst is een mooie methode om feedback op te halen van je cliënten. Wat is nou een goede reden om dit te organiseren?
Een organisatie die een beleidsverandering doorvoert of een nieuwe methode introduceert, wil op een zeker moment weten hoe dit uitpakt voor cliënten. Wat merken zij van de verandering? Wat loopt lekker en waar zitten mogelijk nog verbeterpunten of lopen zaken anders dan verwacht?
Cliënten kunnen vanuit hun perspectief haarfijn benoemen wat het is effect van beleidsveranderingen of veranderingen in werkwijze. Tijdens een spiegelbijeenkomst kun je met elkaar de tijd nemen om dit te bespreken en feedback op te halen.
Let er wel op dat de doorgevoerde verandering daadwerkelijk impact heeft op cliënten. Denk aan veranderde regels voor een persoonsgebonden budget of een nieuwe methode voor samenwerking met ouders rondom de veiligheid van kinderen. Ben je er niet zeker van of cliënten iets merken van de verandering, dan is het handig om dit eerst te checken. Bijvoorbeeld, bij de inwoneradviesraad of de cliëntenraad van je organisatie.